Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2008

Ανακοίνωση για Βιβλιοκάρτα

Τα τρία τελευταία χρόνια έχουν σημαδευτεί από τους αγώνες του φοιτητικού κινήματος ενάντια στην εκπαιδευτική αναδιάρθρωση κομμάτι της οποίας είναι και ο νέος νόμος πλαίσιο. Μέσα από συνεχείς αγώνες με καταλήψεις-πορείες-διαδηλώσεις, αποφάσεις γενικών συνελεύσεων, παρεμβάσεις σε όλες τις σχολές, συντονιστικά και επιτροπές αγώνα έκανε αισθητή τη παρουσία του και διατάραξε τα ήρεμα νερά της πανεπιστημιακής κοινότητας και κατ’ επέκταση μεγάλου κομματιού της κοινωνίας. Η επιμονή των φοιτητών παρά τα δακρυγόνα, τα γκλόμπς και τις συλλήψεις, έδειξε ότι η γενιά αυτή δεν είναι μία γενιά της υποταγής και του «φραπέ» -όπως πολλές φορές χαρακτηρίστηκε και χαρακτηρίζεται ακόμη- αλλά μια γενιά που αντιστέκεται, διεκδικεί, μπορεί να θέσει τους δικούς της κανόνες και τελικά να φέρει την αλλαγή.
Ο νέος νόμος πλαίσιο(Ν.Ν.Π.), παρά την εναντίωση προς αυτόν της πλειοψηφίας του ακαδημαϊκού συνόλου, εξακολουθεί να μας απασχολεί αφού τώρα είναι ουσιαστικά η πρώτη φορά που εφαρμόζεται. Σε συνδυασμό με το νόμο αναγνώρισης των Κ.Ε.Σ., Κ.Ε.Κ., Ι.Ε.Κ. (που πέρασε στο θερινό τμήμα της Βουλής όπου δεν μπορούσε να υπάρξει κινητοποίηση από μέρους των φοιτητών) αποτελεί την συνολική αναδιάρθρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Μερικές από τις σημαντικότερες διατάξεις που περιέχει ο νέος νόμος πλαίσιο είναι:

Κατάργηση του ασύλου: Με το νέο νόμο, τα όρια του Ακαδημαϊκού Ασύλου καθορίζονται από τη Σύγκλητο του κάθε Πανεπιστημίου μην περιλαμβάνοντας περιοχές του Πανεπιστημίου που θεωρούν ότι δεν είναι απαραίτητο. Για παράδειγμα, άσυλο μπορούν να θεωρηθούν όλες οι αίθουσες διδασκαλίας κι έρευνας, χωρίς όμως να περιλαμβάνονται οι ενιαίοι εξωτερικοί ή εσωτερικοί χώροι. Αυτό θα έχει πολλές επιπτώσεις στην ανάπτυξη του φοιτητικού κινήματος, καθώς τα παραπάνω σημεία δε θα είναι χώροι ελεύθερης διακίνησης ιδεών και οι αστυνομικές αρχές θα μπορούν να εισβάλλουν και να περιπολούν αυθαίρετα, δίπλα σου, και χωρίς ειδική άδεια. Η απόφαση για την άρση του ασύλου μεταφέρεται πλέον στο πρυτανικό συμβούλιο (ο πρύτανης και οι 2 αντιπρυτάνεις – με πλειοψηφία το άσυλο μπορεί να αρθεί)

Αιώνια φοίτηση-διάρκεια φοίτησης: η διάρκεια σπουδών των τμημάτων έχει περιοριστεί στα 2ν, στο διπλάσιο δηλαδή των υποχρεωτικών ετών φοίτησης. Όσον αφορά τη Χωροταξία, δηλαδή, θα μπορείς να παρακολουθείς μέχρι και 10 χρόνια. Μετά από αυτό το χρονικό περιθώριο, διαγράφεσαι αυτόματα!

Χρηματοδότηση του Α.Ε.Ι.-Τετραετές αναπτυξιακό πρόγραμμα: Συντάσσεται για κάθε Α.Ε.Ι. ένα τετραετές αναπτυξιακό πρόγραμμα, το οποίο κάθε Τμήμα πρέπει να φέρει εις πέρας μέσα στην τετραετία. «Εάν, με ευθύνη του Α.Ε.Ι., δεν υπάρξει τετραετές ακαδημαϊκό-αναπτυξιακό πρόγραμμα, αναστέλλεται κάθε κρατική χρηματοδότηση προς το Α.Ε.Ι. με εξαίρεση τους πόρους για τη μισθοδοσία όλων των κατηγοριών προσωπικού, για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών, και για τη φοιτητική μέριμνα.» Εκβιάζεται, δηλαδή, το κάθε τμήμα ώστε να φροντίσει να συντάξει και να εφαρμόσει το πρόγραμμα αυτό, αλλιώς η χρηματοδότηση από το κράτος του Α.Ε.Ι. για την οποία παλεύουμε εδώ και χρόνια, διακόπτεται.

Λειτουργία Ιδρύματος-manager: Υπεύθυνος για τη διαχείριση και τη διεύθυνση του Ιδρύματος τίθεται ένας Γραμματέας-Manager, του οποίου οι αρμοδιότητες είναι κυρίως διοικητικές και οικονομικές. Αυτό σημαίνει ότι παύουν τα μέχρι πρότινος αρμόδια όργανα να αποφασίζουν συλλογικά με συνελεύσεις όπου οι φοιτητές έχουν άποψη, και αντί αυτού αποφασίζει ο γραμματέας, σε συνεργασία με τον εκάστοτε πρόεδρο του τμήματος.

Συγγράμματα-Αξιολόγηση:
• «οι φοιτητές των ΑΕΙ…. έχουν το δικαίωμα δωρεάν προμήθειας και επιλογής ενός διδακτικού συγγράμματος για κάθε διδασκόμενο υποχρεωτικό ή επιλεγόμενο μάθημα του προγράμματος σπουδών…»
• «…αν οι φοιτητές ή σπουδαστές επιλέξουν περισσότερα επιλεγόμενα μαθήματα από όσα απαιτούνται για τη λήψη του πτυχίου, το δικαίωμα δωρεάν προμήθειας και επιλογής συγγραμμάτων δεν επεκτείνεται και στα επιπλέον μαθήματα που επέλεξαν κι εξετάστηκαν οι φοιτητές ή σπουδαστές, ακόμη και αν αυτά υπολογίζονται για τη λήψη του πτυχίου.»
• «…οι γενικές συνελεύσεις Τμημάτων συντάσσουν….τον συνολικό κατάλογο συγγραμμάτων που προτείνεται να διανεμηθούν κατά το επόμενο ακαδημαϊκό έτος.»
• «οι φοιτητές ή σπουδαστές δικαιούνται να επιλέξουν μέσα από το συνολικό κατάλογο προτεινόμενων συγγραμμάτων ένα διδακτικό σύγγραμμα για κάθε υποχρεωτικό και επιλεγόμενο μάθημα του προγράμματος σπουδών. Επιλογή δεύτερου συγγράμματος για το ίδιο μάθημα δεν επιτρέπεται ακόμη και αν ο φοιτητής ή σπουδαστής δεν επέλεξε κανένα από τα προτεινόμενα διδακτικά συγγράμματα…»

Στην επικείμενη επίθεση για την επιβολή του νέου νόμου πλαισίου η Ε.Α.Α.Κ., ξεκινώντας και μόνο με την παρουσίαση του προσχεδίου του, απάντησε με αποφάσεις μαζικότατων γενικών συνελεύσεων, με το τρίπτυχο καταλήψεις-πορείες-διαδηλώσεις και συμμετείχε στο κίνημα 2006-2007 που κατάφερε να σταματήσει την αναθεώρηση του άρθρου 16. Αλλά και μετά τη διακοπή των μαζικών καταλήψεων και στα πλαίσια εφαρμογής διατάξεων του νέου νόμου πλαισίου(πρυτανικές εκλογές κλπ) συνέχισε τις κινητοποιήσεις όπου αυτό ήταν δυνατό. Με αφορμή τις πρυτανικές εκλογές, η Ε.Α.Α.Κ. Βόλου ήταν εκεί και διασφάλισε την μη εφαρμογή του αντιδημοκρατικού και αυταρχικού νέου νόμου πλαισίου.
Με την έναρξη της νέας χρονιάς είναι η πρώτη φορά που ερχόμαστε αντιμέτωποι με την ολοκληρωτική εφαρμογή του Ν.Ν.Π. Τώρα είναι πιο κοντά μας από ποτέ η εφαρμογή όλων των νέων διατάξεων. Η κατάργηση του ασύλου, τα 4ετή, οι αιώνιοι φοιτητές, η αξιολόγηση και τα συγγράμματα δεν είναι ένας «αόρατος εχθρός» αλλά μία πραγματικότητα και ένα γεγονός. Τώρα είναι η κατάλληλη ώρα για να εναντιωθούμε στην γενικότερη επίθεση που δεχόμαστε. Η τμηματική αντιμετώπιση δε δίνει λύση στο πρόβλημα αλλά το φοιτητικό κίνημα θα πρέπει να κινηθεί πανελλαδικά, συντονισμένα για την συνολική κατάργηση του Ν.Ν.Π.
Μέχρι τώρα, με τη δήλωση των μαθημάτων ο κάθε καθηγητής αποφάσιζε ποια βιβλία θα χρησιμοποιούσε κατά την διεξαγωγή του μαθήματός του και έδινε συγκεκριμένη ύλη για όλους τους φοιτητές. Με τη νέα ρύθμιση ο κάθε καθηγητής δήλωσε 8 συγγράμματα για το μάθημα του από τα οποία θα οριστεί η ύλη. Έτσι με την δήλωση των μαθημάτων ο φοιτητής υποχρεούται να δηλώσει και το σύγγραμμα που επιθυμεί να λαμβάνειν από το υπουργείο δωρεάν. Αν από τα υπόλοιπα 7 συγγράμματα οριστεί ύλη ο φοιτητής είναι υποχρεωμένος να τα αγοράσει.
Το φοιτητικό κίνημα από πάντα είχε κεκτημένο να διεκδικεί όλα τα συγγράμματα ενός μαθήματος να λαμβάνονται δωρεάν από το κράτος. Έτσι η πρώτη μας διεκδίκηση είναι ένα ενιαίο σύγγραμμα (δηλαδή όλα τα βιβλία που είναι απαραίτητα για το μάθημα) για κάθε μάθημα το οποίο θα παρέχεται δωρεάν. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι η μη εφαρμογή του νέου νόμου καταλήγει σε μία ατέρμονη διαδικασία ηττοπαθούς λογικής και λέγοντας ότι ο νόμος θα καταργηθεί από το ίδιο το φοιτητικό κίνημα με το τρίπτυχο συνελεύσεων-διαδηλώσεων-καταλήψεων. Όσων αφορά την διαδικασία λήψης των συγγραμμάτων στο καθαρό πρακτικό μέρος(πως θα τα δηλώσουμε δηλαδή) και αντιλαμβανόμενοι τις 1.αυτοκαταστροφικές τάσεις στις οποίες δεν μπορούμε να εισέλθουμε (μη δήλωση κανενός συγγράμματος ή δήλωση και των 8 κάτι το οποίο θα έχει επακόλουθο την μη λήψη κανενός) 2.την άγνοια κι έλλειψη εμπειρίας των φοιτητών για τα συγγράμματα που πρέπει να δηλώσουν σε μαθήματα που συναντούν πρώτη τους φορά και 3.ύστερα από την δέσμευση του τμήματος για προσδιορισμό της ύλης από το πρώτο στη σειρά σύγγραμμα απαιτούμε:

• Εκ νέου γραπτή δέσμευση του τμήματος για προσδιορισμό της ύλης από το πρώτο στη σειρά σύγγραμμα
• Στις 3 πρώτες μέρες των μαθημάτων (πριν γίνουν οι δηλώσεις) ο αρμόδιος για κάθε μάθημα καθηγητής να δηλώνει στο έτος και να δεσμεύεται για την ύλη του μαθήματος και για το συγκεκριμένο σύγγραμμα από το οποίο θα βγει η ύλη
• Την αυτόματη δήλωση-τικάρισμα του κατάλληλου συγγράμματος για το εκάστοτε μάθημα από την γραμματεία!!! – Καμία δήλωση μαθημάτων τώρα! Να δηλωθούν αυτόματα από την γραμματεία!!
• Απόσυρση της κοινοτική οδηγίας, του νόμου για τα ΚΕΣ. Κατάργηση του αντιδραστικού, αντί – εκπαιδευτικού και αντιδημοκρατικού νόμου – πλαίσιο της επιχειρηματικοποίησης και της πειθάρχησης των αγωνιζόμενων φοιτητών.
• Να καταργηθούν οι νόμοι για Αξιολόγηση, ΙΔΒΕ, ΔΟΑΤΑΠ.

Τώρα που η εκπαιδευτική αναδιάρθρωση έχει ολοκληρωθεί και ψηφιστεί σε όλο της το εύρος και πάει προς την εφαρμογή της το νικηφόρο φοιτητικό κίνημα θα απαντήσει βαδίζοντας στο δρόμο του αγώνα με μόνο αίτημα την ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ της συνολικά. Το επόμενο χρονικό διάστημα θα κινηθούμε σε προσπάθεια σύνδεσης όλων των πληττομένων κομματιών της νεολαίας σε ένα πανεολαϊστικο κίνημα που θα πετύχει νίκες και θα οξύνει το (ήδη δημιουργημένο) ρήγμα στην αστική πολιτική, με απώτερο στόχο την δημιουργία ενός πανίσχυρου μετώπου παιδείας – εργασίας – δημοκρατίας που θα φέρει την ανατροπή ακόμη πιο κοντά.

ΧΩΡΟΑΤΑΞΙΑ Ε.Α.Α.Κ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: